Aikuisten lääkinnällisen kuntoutuksen palveluprosessi
Tarve
- Asiakas, asiakkaan läheinen tai terveyden-sosiaalihuollon ammattilainen havaitsee asiakkaan lääkinnällisen kuntoutuksen tarpeen.
- Lääkäri pyytää tarvittaessa arvion terveyskeskuksen omalta terapeutilta.
- Tarvittaessa terveydenhuollossa laaditaan kuntoutussuunnitelma, johon kirjataan voimassaoloaika, perustelut tarpeelle ja kuntoutuksen tavoitteet.
Kuntoutustyöryhmän päätös
- Moniammatillinen kuntoutustyöryhmä tekee päätöksen kuntoutussuunnitelman sekä muiden asiakirjojen perusteella. Kuntoutus voidaan toteuttaa joko omana toimintana tai ostopalveluna. Päätöksessä on tieto sen voimassaoloajasta, kuntoutuskertojen määrästä ja pituudesta.
- Päätös kirjataan alueelliseen potilastietojärjestelmään.
Tiedotus asiakkaalle
- Asiakkaalle lähetetään tieto kuntoutustyöryhmän päätöksestä liitteineen.
Terapia
- Kuntoutuksen toteutuessa omana toimintana organisaatiosta otetaan asiakkaaseen yhteyttä.
- Kuntoutuksen toteutuessa ostopalveluna, asiakas valitsee palveluntuottajaluettelosta itse palveluntuottajan ja on häneen yhteydessä.
- Kuntoutuksen toteutumisesta palvelun toteuttaja tekee käyntimerkinnät ja kuntoutuksen päättyessä kirjaa palautteen.
Palaute
- Kuntoutuksen toteutuessa omana toimintana loppuyhteenveto kirjataan alueellisessa potilastietojärjestelmässä kyseiselle terapialomakkeelle, joka on luettavissa Omakannassa.
- Kuntoutuksen toteutuessa ostopalveluna, ostopalvelupalautteet siirretään alueelliseen potilastietojärjestelmään.
- Kuntoutuksen jatkoa suositellessa palaute käsitellään kuntoutustyöryhmässä.